Ouppnåelig vinst hos Vinnarum

sportspill.netAllt fler nätcasinon öppnar lockar till sig spelarna från redan befintliga casinon, något som gör att etablerade casinon måste köra sina reklamkampanjer på högvarv för att inte försvinna från marknaden – men alla lyckas inte. Casinot Vinnarums kampanj som erbjöd en värdecheck att spela för, floppade rejält och detta eftersom att bonusen kampanjen erbjöd i själva verket var ouppnåelig.

I takt med att spelmonopolet är på god väg att omvandlas till ett licenssystem så växer sig alla nätcasinon större och expanderar sina verksamheter att räcka både för dator, surfplatta och mobilen. På sajter såsom casinowings.se kan man därför läsa olika sorters recensioner om de olika casinona som ständigt dyker upp för att på så vis kunna avgöra hos vilken aktör man vill öppna sitt spelkonto. En aktör som dock inte ligger så bra till, trots lysande recensioner, är casinot Vinnarum som i sin senaste reklamkampanj gjorde bort sig riktigt rejält. För dem gick det så illa att man till och med blev fällda av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för vilseledande reklam. Men varför blev det på så vis?

Därför är reklamkampanjen vilseledande

läskig joker 920x360Reklamombudsmannens hemsida står opinionsnämndens uttalande i sin helhet och där förklaras att kampanjen, som består av en värdecheck utskickad som direktreklam, faktiskt säger att ingen insättning krävs och att man hos Vinnarum kan vinna 10 till 100 miljoner kronor. Detta stämmer dock inte. Maxbeloppet som värdechecken kan ge i utbetalning är en högsta vinst om 1 000 kronor, några miljoner kronor färre än vad själva checken påstår att vinsten kan blir alltså. Detta gör att nämnden finner reklamen vilseledande, men casinot själva står fast vid att man varit tydliga både direkt på värdechecken och i sina villkor och regler för vad en bonus innebär. Dock har man även svarat att man tar till sig av kritiken, men detta först efter att SVTs program Plus granskat erbjudandet. I en mailkonversation med SVT skriver casinot bland annat att Vinnarum självklart inte vill att deras spelare ska känna sig vilseledda och att detta är ett misslyckande som varken casinot eller spelarna vinner på. Därför har man också valt att avsluta den kritiserade reklamkampanjen och man säger även att man i framtiden inte kommer att hålla i liknande kampanjer för att detta inte ska ske igen.

Så var värdechecken utformad

  • Kuvertet – ett direktadresserat vitt kuvertmed texten ”Värdecheck” tryckt med streckkod under sig. På tre platser står även ”Vik och riv längs perforeringen” men större delen täcks av en blå platta med texten ”Värdecheck” tryckt upprepade gånger likt ett mönster.
  • Text på värdechecken – när kuvertet öppnas finns en över och undre halva med text och check. Övre delen beskriver kort hur mycket checken är värd, att den kan användas på Vinnarum och att man ska observera att ingen insättning krävs. Här står även att man inte ska missa superjackpoten som vanligtvis på 10-100 miljoner kronor med just ”10-100 miljoner kronor!” understruket.
  • Checken i sig – undre delen är checken utformad som en riktig värdecheck med både vattenstämpel och belopp skrivet i både siffror och text samt en logotyp i form av gula stjärnor som formar en ring. Här står hur man aktiverar checken och en personlig kod. I mitten, högst upp på checken, står ”Värdecheck ”i stora versaler och under detta finns både QR-kod och streckkod. Längst ned på checken finns sedan Vinnarums logotyp.